torsdag den 12. september 2013

Første Blog undervisning


Her er starten på en Blog, lavet i Medie linjefag.
Vi har i dag fået en hurtig gennemgang af det at lave en Blog og der er vist en del forvirring omkring det at oprette Gmail og Blogger konto ;-)
Notat fra dagens undervisning:

Mkdlinks.blogspot.dk – Det er en undervisningsblog så er beregnet på at vi kan bruge som inspiration.  Vi skal lave en blog selv.  Evt. På Blogger. Det skal være faglig relevant.
Web.2.0  er defineret ved at være to-vejs kommunikation eller at alle kan være med til at sende indhold ud.  Det er interaktivt – det vil sige at det f.eks. er vekselvirkning, samspil og gensidig påvirkning.
Der er ikke noget kontrol med hvad børn kan finde af info og påvirkningen er rigtig stor.
Positive perspektiver – Alle får muligheden for at komme til orde, Der er ikke langt imellem kommunikationen, Videns deling, I forhold til at blive inspireret kan man i løbet af kort tid hente information.
Negative perspektiver – Ingen kontrol, Meget ligegyldig eller ikke korrekt information.
Skellet mellem privat og Offentligt – Hvem skal man dele hvad med og hvornår.? Der er Etiske overvejelser i forhold til børn og andre brugergrupper.
Webetik/Netetikette-problemer kan være Haters.
Rating kultur , er den kendt/ukendt – Popularitet, personlig markedsføring, grænseoverskridelse.
Der findes uendelig mange typer blogs med folks meninger, interesser osv. Samt videoblogs på YouTube.
Vinkler på vores Blog:
Perspektiver - Hvorfor er Blogs interessante for os –
·      Identitet – selvarkivering, selvforståelse, og selvfremstilling
·      Relationer – fællesskaber
·      Demokratisk og kulturelt – at være deltagende..

Tanker fra dagens undervisning:
Vi bliver bombarderet med information dagligt og information er ikke noget vi må/kan vælge til men noget vi må vælge fra. Det er vigtigt at vi lærer, især børn at sortere information fra fordi det kan blive alt for overvældende og usundt for dem at blive påvirket af. 
Jeg tænker på hvad en Blog som denne generelt skal indeholde og i hvilken retning den skal gå for at blive optimal og ig interessant.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar